<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-2"?>
<rss version="2.0">
  <channel>
    <title>Okiem ofiary - komentarze</title>
    <link>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html</link>
    <description>W czasie jednej z wizyt tutaj drakaina  zastanawiała się co mógł sobie myśleć syn Abrahama gdy już się dowiedział, że tatuś go nie pokroi na kawałki.  Dziwne, ale znalazłem częściową odpowiedź. Nie u Izaaka, rzecz jasna, bo nie wiemy nic o dziele &amp;#8222;Ja, syn poświęcony&amp;#8221;, ale Alain Daniélou pisał, i to sporo. Przeważnie o Wschodzie i erotyzmie, ale też o swojej zdumiewającej rodzinie, w The way to the labyrinth: memories of East and West  (książka ta jest w google books ). Zacytowane urywki są ze stron 15 &amp;#8211; 17. Alain mówi o swojej matce.&#xD;
&#xD;
Kiedyś słyszałem jak mówiła &amp;#8211; sądzę, że cytowała matkę Św. Augustyna &amp;#8211; &amp;#8222;Wolałabym ujrzeć mego syna martwym niż popełniającym śmiertelny grzech&amp;#8221;. Moja matka wygłosiła te nieszczęsne słowa z wielką powagą, wykazując niewiarogodny brak intuicji psychologicznej. Bóg jawił się jakimś ojczymem i kochankiem, którego kaprysy matka była skłonna zaspokoić choćby i poświęcając własnego syna. Tyle razy czytała Żywoty Świętych , że nader teatralne i melodramatyczne cechy takiego stwierdzenia nie kłopotały jej.  Gdyby ten Bóg zażądał od niej, by mi, jak Izaakowi, poderżnięto gardło, czy by to wykonała?  Czy może kłamała, by lepiej kontrolować swych synów? Jakby nie chciało się na to spojrzeć, zdecydowanie wyglądała na niebezpieczną.&#xD;
[...]  &#xD;
Ponieważ jako dziecko miałem gruźlicę, cierpiałem na gwałtowne spazmy płuc, bronchity i zapalenia opłucnej. Za każdym razem, gdy to następowało, oczekiwano, że umrę. Gdy miałem około dziesięciu lat miałem szczególnie ostry atak. Po poddaniu mnie torturom baniek i gorących okładów, dobry doktor Tolmer czuł się w obowiązku powiedzieć matce, że nie było żadnej nadziei. Matka przyszła do mego pokoju ze łzami w oczach i czule ściskała jej biedne umierające dziecko dużo dłużej niż zazwyczaj. Potem poszła do klasztornej kaplicy, która przylegała do domu. Po pewnym czasie wróciła do mego pokoju, spokojna, czuła, z nikłym uśmiechem na twarzy. Z nagła nawiedziło mnie odczucie, że ta wzorowa matka złożyła Bogu ofiarę ze swego najbardziej miłowanego z posiadanych obiektów, z własnego syna. Wypełniło mnie to takim gniewem, że ku ogólnemu zdumieniu szybko wydobrzałem. Ale coś się zmieniło. Wzniosłe poświęcenie świętej postaci zostało udaremnione przez zasługujące na potępienie dziecko. Uważnie szukałem objawów jej złego humoru.  Może tylko wyobraziłem sobie to wszystko. Nigdy nikomu o tym nie mówiłem, ale myślałem o tym przez długi czas. &#xD;
Myślę, że wielce dopomogłem studiującym z niezawodnej sciaga.pl , która domaga się:&#xD;
&#xD;
 Rozwiń biblijną opowieść o próbie Abrahama. Opisz uczucia Abrahama i Izaaka oraz krajobrazy i opisy przedmiotów.</description>
    <lastBuildDate>Sun, 31 Jan 2010 16:59:08 +0100</lastBuildDate>
    <item>
      <title>andsol-br: @ anuszka : ależ ja nie o tym mówię! ...</title>
      <link>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7779615</link>
      <description>@&lt;b&gt;anuszka&lt;/b&gt; : ależ ja nie o tym mówię! No tak, tam dyskusja jest bardzo ciekawa, ale bardzo wielotematyczna. Chodzi mi o wątek dający się opisać z grubsza "KK i kierujący nim a rozumienie chrześcijaństwa w ostatnich dziesięcioleciach w Polsce". Moja uwaga nie odnosi się do żadnego z innych tam poruszanych tematów.</description>
      <guid>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7779615</guid>
      <pubDate>Sun, 31 Jan 2010 16:59:08 +0100</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>anuszka_ha3.agh.edu.pl: Tak, śledzę wymianę zdań ...</title>
      <link>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7778954</link>
      <description>&lt;i&gt;Tak, śledzę wymianę zdań u drakainy, ale w przypadku Biblii to kwestia odmiennej skali czasowej, to nie zjawiska z okresu życia jednego czy dwóch pokoleń, gdzie ciężar tradycji da się zdjąć bez okropnego hałasu.&lt;/i&gt;&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt; No co ty opowiadasz? Tradycja nietolerancji dla sodomitów pochodzi co najmniej z czasów biblijnych...</description>
      <guid>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7778954</guid>
      <pubDate>Sun, 31 Jan 2010 13:55:20 +0100</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>andsol-br: Tak, śledzę wymianę zdań u drakainy, ...</title>
      <link>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7778904</link>
      <description>Tak, śledzę wymianę zdań u drakainy, ale w przypadku Biblii to kwestia odmiennej skali czasowej, to nie zjawiska z okresu życia jednego czy dwóch pokoleń, gdzie ciężar tradycji da się zdjąć bez okropnego hałasu.</description>
      <guid>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7778904</guid>
      <pubDate>Sun, 31 Jan 2010 13:43:42 +0100</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>anuszka_ha3.agh.edu.pl: @andsol&#xD;co wyznacza ...</title>
      <link>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7778849</link>
      <description>@andsol&#xD;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;co wyznacza społeczny odbiór dzieła, mainstream czy alternatywne dopływy?&lt;/i&gt;&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;Właśnie w komentarzach &lt;a href="http://ferengis.blox.pl/2010/01/Obrona-kafla.html" rel="nofollow"&gt;u Drakainy&lt;/a&gt; zastanawiam się nad tym samym. Co wyznacza społeczny odbiór słowa "pedał"? Mainstream, czy działacze gejowscy (z natury stanowiący mniejszość w społeczeństwie), którzy robią kampanię mającą na celu zmianę znaczenia tego słowa z negatywnego na neutralny? W różnych krajach już im się to udało.&#xD;&lt;br/&gt;</description>
      <guid>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7778849</guid>
      <pubDate>Sun, 31 Jan 2010 13:27:41 +0100</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>andsol-br: @ anuszka : rzeczywiście, jedyną ...</title>
      <link>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7778716</link>
      <description>@&lt;b&gt;anuszka&lt;/b&gt;: rzeczywiście, jedyną lepszą dokumentacją byłaby fotografia dziury w głowie. Nie wiem jak zapomniałem o Ifigenii. Zupełnie wyleciała.&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;Odmienne interpretacje historii poświęcenia? Ciekawe i sensowne - ale nasuwają dwa pytania: (1) co wyznacza społeczny odbiór dzieła, &lt;i&gt;mainstream&lt;/i&gt; czy alternatywne dopływy? (2) czy w interpretacjach Biblii nie musi być szukana zgodność z kierującymi nią pojęciami, takimi jak &lt;i&gt;posłuszeństwo&lt;/i&gt; ? Bez tego można dostać opowieści piękne i ciekawe, ale niezbyt powiązane z historycznie rozumianą Biblią.</description>
      <guid>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7778716</guid>
      <pubDate>Sun, 31 Jan 2010 12:53:07 +0100</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>anuszka_ha3.agh.edu.pl: @andsol&#xD;to ja wolę ...</title>
      <link>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7778212</link>
      <description>@andsol&#xD;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;to ja wolę kulturę grecką od żydowskiej. U Greków Abraham by próbował oprzeć się bogowi, może by go sobie na innego wymienił, może by próbował uciec...j&lt;/i&gt;&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;Toś się z lekka podłożył, bo istnieje analogiczny mit grecki o Ifigenii: &lt;a href="http://pl.wikipedia.org/wiki/Ifigenia" rel="nofollow"&gt;pl.wikipedia.org/wiki/Ifigenia&lt;/a&gt;&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;A tymczasem żydowskie interpretacje nie są jednoznaczne: &lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;In some later Jewish writings, most notably those of the Hasidic masters, the theology of a "divine test" is rejected, and the sacrifice of Isaac is interpreted as a "punishment" for Abraham's earlier "mistreatment" of Ishmael, his elder son, whom he expelled from his household at the request of his wife, Sarah. According to this view, Abraham failed to show compassion for his son, so God punished him by ostensibly failing to show compassion for Abraham's son. This is a somewhat flawed theory, however, since the Bible says that God agreed with Sarah, and it was only at His insistence that Abraham actually had Ishmael leave. In The Last Trial, Shalom Spiegel argues that these commentators were interpreting the Biblical narration as an implicit rebuke against Christianity's claim that God would sacrifice His own son. (...)&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;Others suggest that Abraham's apparent complicity with the sacrifice was actually his way of testing God. Abraham had previously argued with God to save lives in Sodom and Gomorrah. By silently complying with God's instructions to kill Isaac, Abraham was putting pressure on God to act in a moral way to preserve life. More evidence that Abraham thought that he won't actually sacrifice Isaac comes from Genesis 22:5, where Abraham said to his servants, "You stay here with the ass. The boy and I will go up there; we will worship and we will return to you." By saying that we (as opposed to I), he meant that both he and Isaac will return. Thus, he didn't believe that Isaac would be sacrificed in the end.&lt;/i&gt; &lt;br/&gt;&lt;a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Binding_of_Isaac#Jewish_responses" rel="nofollow"&gt;en.wikipedia.org/wiki/Binding_of_Isaac#Jewish_responses&lt;/a&gt;&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;Współczesny izraelski biblista, Omri Boehm, analizuje historię redakcji tego biblijnego tekstu i dochodzi do jeszcze ciekawszych wniosków: &lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;Pierwotnie tekst był napisany tak, że wynikało z niego, iż Abraham sam doszedł do wniosku, że nie chce składać ofiary z syna. Co więcej, ta analiza rzuca światło na historię targu Abrahama z Bogiem o ocalenie Sodomy. &lt;i&gt;braham's ethical rebellion against God in Sodom culminates in his disobedience to God, refusing to sacrifice Isaac&lt;/i&gt;.&#xD;&lt;br/&gt;&lt;a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Binding_of_Isaac#Modern-day_interpretations" rel="nofollow"&gt;en.wikipedia.org/wiki/Binding_of_Isaac#Modern-day_interpretations&lt;/a&gt;&#xD;&lt;br/&gt;</description>
      <guid>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7778212</guid>
      <pubDate>Sun, 31 Jan 2010 10:20:29 +0100</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>andsol-br: @ Nina : potwierdzam: byłzeby (skoro ...</title>
      <link>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7777881</link>
      <description>@&lt;b&gt;Nina&lt;/b&gt;: potwierdzam: byłzeby (skoro udajesz, że to pytanie). Ale i Ty skłoniłaś mnie do zastanowienia się: czy to dlatego tak chętnie zabija się odmieńców, bo mężczyzna mężczyzną ma być i zbabieć mu nie wolno? To by miało trochę sensu, bo lesbijki nie są równie mocno atakowane, i tak &lt;b&gt;już&lt;/b&gt; są kobietami...&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;@&lt;b&gt;george_eliot&lt;/b&gt;: witaj :) Na szczęście on uczciwie bierze pod rozwagę: &lt;i&gt;&amp;laquo;Może tylko wyobraziłem sobie to wszystko&amp;raquo;&lt;/i&gt;. Bardzo mi się podoba takie osłabienie siły literackiej anegdoty, ale zyskując nieco wieloznaczności i głębi.&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;To zgadzanie się z czytanym... lekko (ale bardzo leciutko) kpiąc mam ten kłopot ze śledzeniem aktualnej dyskusji u &lt;a href="http://pytania.wordpress.com/2010/01/29/kara-smierci-zadowalajace-rozwiazanie-problemu/" rel="nofollow"&gt;telemacha&lt;/a&gt;. Co przeczytam kolejny komentarz, to zgadzam się z autorem. Czy to możliwe, że oni wszyscy mają rację, choć mówią odwrotne rzeczy?&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;I jeszcze jedna refleksja: to ja wolę kulturę grecką od żydowskiej. U Greków Abraham by próbował oprzeć się bogowi, może by go sobie na innego wymienił, może by próbował uciec...&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;@&lt;b&gt;telemach&lt;/b&gt;: podobno na grypę dobre jest dyrygowanie Mahlera.&#xD;&lt;br/&gt;</description>
      <guid>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7777881</guid>
      <pubDate>Sun, 31 Jan 2010 04:15:12 +0100</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>tentelemach: "Wypełniło mnie to takim gniewem, że ...</title>
      <link>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7777600</link>
      <description>"Wypełniło mnie to takim gniewem, że ku ogólnemu zdumieniu szybko wydobrzałem. "&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt; Niepojęty ten Daniélou. Na dziesięciolecia przed wynalezieniem skutecznych tubrkulostatyków uleczył się gniewem dożywając sędziwego wieku. Muszę wypróbować na skromniejszych dolegliwościach...</description>
      <guid>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7777600</guid>
      <pubDate>Sun, 31 Jan 2010 00:08:04 +0100</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>nina.mazur: Hm....&#xD;&#xD;ciekawe refleksje mi sie ...</title>
      <link>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7777259</link>
      <description>Hm....&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;ciekawe refleksje mi sie nasunely. Z jednej strony uswiecone biblia ofiary z wlasnych dzieci, zeby zadowolic wymagania boga. (celowo z malej litery).&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;czy to tak rozne jest od dzisiejszych zabojstw honorowych w kulturze islamsko-plemiennej, gdzie meska czesc rodziny woli zabic wlasna corke niz pozwolic jej "zhanbic" reszte rodziny? Oczywiscie to wszystko w imie grzechu smiertelnego, jakiego sie zdaniem reszty corki dopuszczaja.&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt; Katolicy, ktorych znam, oburzaja sie na zabojstwa w imie honoru ale ofiare z Izaaka przyjmuja nadzwyczaj gladko. Byłżeby to efekt indoktrynacji za mlodu?</description>
      <guid>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7777259</guid>
      <pubDate>Sat, 30 Jan 2010 22:53:28 +0100</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>george_eliot: Oko ofiary często patrzy ...</title>
      <link>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7776375</link>
      <description>Oko ofiary często patrzy subiektywnie. Ktoś, kto uważa siebie za ofiarę, wcale nie musi być ofiarą. Czytając urywki, przytoczone w tej notce, zauważyłam, że samo z siebie przyjmuję stronę chłopca, przenikam się współczuciem. Czy słusznie? A gdyby moglibyśmy przeczytać wspomnienia jego matki? Biblia jest dosyć oszczędna w opisywaniu ludzkich emocji. A co czuł Abraham wystawiony na tak ciężka próbę? &lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt; Wiem jedno- zal, hodowany w sercu przez długie lata, przeszkadza zrozumieć motywy postępowania innego człowieka, a tym bardziej wybaczyć.</description>
      <guid>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7776375</guid>
      <pubDate>Sat, 30 Jan 2010 20:32:35 +0100</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>andsol-br: @ anuszka : masz rację, skopałem ...</title>
      <link>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7775100</link>
      <description>@&lt;b&gt;anuszka&lt;/b&gt;: masz rację, skopałem tłumaczenie tego zdania. W google books mam angielskie tłumaczenie, nie francuski oryginał, ale sens jest jasny: &lt;i&gt;&amp;laquo;would sooner see my son dead than committing a mortal sin.&amp;raquo;&lt;/i&gt; . Już poprawiam we wpisie, ale może jednak do formy ,,niż popełniającym'', wydaje mi się, że w postaci, którą sugerujesz, wymowa by była jeszcze silniejsza. Postaram się dotrzeć do jego tekstu francuskiego, choć najsensowniejsze by było sprawdzić jak to wysłowiła Dona Blanca. Gratuluję ustalenia, szkoda tylko, że samemu Dani&amp;eacute;lou tego już się nie przekaże.</description>
      <guid>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7775100</guid>
      <pubDate>Sat, 30 Jan 2010 15:31:14 +0100</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>anuszka_ha3.agh.edu.pl: Aaaa, tylko że tam było ...</title>
      <link>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7774842</link>
      <description>Aaaa, tylko że tam było inaczej - nie: &lt;i&gt;Wolałabym ujrzeć mego syna martwym niż &lt;b&gt;popełnić&lt;/b&gt; śmiertelny grzech&lt;/i&gt; lecz: &lt;i&gt;Wolałabym ujrzeć mego syna martwym &lt;b&gt;niżby popełnił&lt;/b&gt; śmiertelny grzech&lt;/i&gt;. Nie jest to błąd w twoim tłumaczeniu?&#xD;&lt;br/&gt;</description>
      <guid>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7774842</guid>
      <pubDate>Sat, 30 Jan 2010 14:33:02 +0100</pubDate>
    </item>
    <item>
      <title>anuszka_ha3.agh.edu.pl: Kiedyś słyszałem jak ...</title>
      <link>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7774828</link>
      <description>&lt;i&gt;Kiedyś słyszałem jak mówiła sądzę, że cytowała matkę Św. Augustyna Wolałabym ujrzeć mego syna martwym niż popełnić śmiertelny grzech. Moja matka wygłosiła te nieszczęsne słowa z wielką powagą, wykazując niewiarogodny brak intuicji psychologicznej.&lt;/i&gt;&#xD;&lt;br/&gt;&#xD;&lt;br/&gt;Według moich informacji, są to słowa Blanki Kastylijskiej, matki Ludwika IX Świętego. Nie mogę tego odnaleźć w googlach, ale tak twierdził pewien idiota-zakonnik, który wiele lat temu wygłaszał w mojej parafii rekolekcje dla dzieci. Ten popis pedagogicznego kretynizmu zapamiętałam aż do dziś.&#xD;&lt;br/&gt;</description>
      <guid>http://andsol.blox.pl/2010/01/Okiem-ofiary.html#k7774828</guid>
      <pubDate>Sat, 30 Jan 2010 14:30:02 +0100</pubDate>
    </item>
  </channel>
</rss>


